Opening Tentoonstelling Grote Kerk Monnickendam

Beste mensen,

In bijlage de uitnodiging voor de tentoonstelling in de Grote Kerk van Monnickendam.

In de 17 de eeuw werden vooral Bijbelse voorstellingen geschilderd met hoogstens een fantasie landschapje als achtergrond. Nederland werd protestant en koos het landschap als hoofdonderwerp dat met dezelfde “geheiligde” liefde en overtuiging geschilderd werd.

In deze rijke, puur Nederlandse traditie voel ik mij thuis. Daarmee is Nederland al eeuwenlang wereldberoemd, met bijbehorende toeristische inkomsten.

De Waddenzee is een betrekkelijk nieuw onderwerp in deze traditie. De geheiligde status van de Kunst is nu afhankelijk van overheden, multinationals en subsidie verleners.

Ik blijf opkomen voor de oude status en voor de vrijheid van denken en doen die daarbij hoort. Om die reden ben ik jaren verbannen geweest uit mijn werkgebied:

Ministerie van LNV: “Gaat u maar wat anders schilderen.” NAM: “Schildert u maar de andere kant op, bij het licht van die affakkelvlammen kunt u juist langer doorwerken”…. enzovoort.

In die periodes week ik uit naar gebieden van mijn collega’s. Zo vond ik rondom het IJsselmeer nog onverstoorde vergezichten om te schilderen.

Hier te zien.

 

Tot dan,

Het goede,

 

Geurt

Uitnodiging Grote Kerk Monnickendam

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .