Tentoonstelling in Pictura Groningen 24 april t/m 29 mei 2016

Openingstoespraak tentoonstelling Pictura, 24 april 2016

Deze aquarel is van 10 oktober 2007. Een maand eerder had Eiso Toonder mijn tentoonstelling in het Europees Parlement in Brussel geopend. Een protest tegen Waddengaswinning. Hij vond mijn boek “Duurzaam Groningen” prachtig en daarover kreeg ik zijn eerste brief. We voerden al jaren een uitgebreide correspondentie en in 2007 kwam ik bij hem thuis in Brussel. We hebben onbedaarlijk gelachen, een bevestiging van een dierbare vriendschap. Hij was de oudste zoon van Marten Toonder de striptekenaar en kleinzoon van Marten Toonder senior de zeekapitein die in Warffum geboren en opgegroeid is.
Hij is in 2014 overleden en ik mis hem zeer.
Daar kom ik op terug.

Alle energie komt van de zon. Alle leven komt uit water.
In het hele universum is onze wereld uniek. Zij wil geschilderd worden bij daglicht, met waterverf.
Als ik schilder voer ik een inwendig gesprek met de wereld, zonder woorden. Toch kwam ik erachter dat het Gronings daar uitdrukking aan kan geven..
Dertig jaar geleden, de stamtafel van het Zielhoes Noordpolderzijl, tafel vol bier een tamelijk saai verhaal, ineens…..”Ik zee tegen moeke ik goa eev’n ien boete’n.”
“In buiten” met dezelfde gevoelswaarde als in huis. Zo voel ik me als ik schilder, helemaal thuis, op mijn gemak. Als je een gelijkgestemde ontmoet, wat zeg je dan?

Op 28 mei 2006 schreef Eiso:

Mijn Groninger afkomst moet u overigens niet onderschatten. In mijn ouderlijk huis werd me vaak verteld over de conversaties in het hoge Noorden, die begonnen met de vaststelling: “Joa, joa”. De toehoorder had meestal enige tijd nodig om het gesprokene te verwerken, en beaamde na zo’n half uurtje peinzen “Joa, joa.” Om er zeker van te zijn dat er geen misverstand heerste, liet de eerste spreker na verloop van enkele kwartieren weer een “Joa, joa” horen. En zo babbelende passeerde men de tijd om uiteindelijk tevreden en innerlijk verrijkt huiswaarts te keren.

Dat wens ik u toe bij dit schilderij.

De tentoonstelling duurt nog tot 29 mei 2016.

Geurt Busser op de bank (fotografie: Albert Jongs)

Geurt Busser op de bank (fotografie: Albert Jongs)

Boschplaat (onder Rottumerplaat), 2007 (foto: John Stoel)

Boschplaat (onder Rottumerplaat), 2007 (foto: John Stoel)

[PDF]

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .