50 jaar schilderen in het Noorden

Reitdiep

De zon komt op, de zon gaat onder.
Het meest gewone wonder.

De laatste 50 jaar heb ik o.a. alle Elfstedentochten, Noorderrondritten en Oldamt- ritten geschaatst. Noorderrondrit en Oldamt rit heb ik ook in de zomer gevaren en geschilderd voordat ik naar zee ging.
Reitdiep is favoriet gebleven.
Na honderden mislukkingen in 20 jaar proberen gelukte op 14-2-2000 de eerste grote aquarel: het “staatsieportret” van Aduarderzijl vanaf het Notarisbosje.
Voor mij is dit een symbool voor de schoonheid van ons Groninger landschap.
Ik vond dat dit schilderij thuishoorde in de vergaderzaal van het Provinciehuis.
Als de Statenleden vergaderen over ingrepen in ons landschap moeten ze dit schilderij voor ogen hebben en zich afvragen of de ingreep er wel bij past.
Als het er niet bij past: “Niet doen!”
Provincie en vergaderzaal worden daar mooier van, de Statenleden worden er wijzer van en het schilderij kost € 19000,- en daar word ik ook beter van.
Zo kunnen we spreken van een échte win- win situatie.
Het heeft inderdaad in 2003 een half jaar in de Blauwe Zaal gehangen, in bruikleen om te wennen. Toen moest het ijlings van de muur.
Sinds maart 2014 staat de windturbine Warfhuizen midden in dit schilderij. Op het nippertje heb ik daar nog de laatste aquarellen gemaakt.
In de zomer ga ik graag met mijn schilderkist op de Norton naar de Wetsingersluis om Garnwerd te schilderen.

Bij het langzaam verstrijkende licht van zonsopkomst of zonsondergang heb je kans om hier nog de monumentale kracht van ons Groninger land te beleven.
In mijn schilderijen wil ik dat in ieder geval op een onaantastbare manier behouden.

Het goede,

Geurt Busser- Waddenschilder

Op elke tentoonstelling zijn schilderijen van de omgeving met daarbij een kaart waarop de schilderlocaties  zijn aangegeven met A, B, C enz. Pijlen geven de kijkrichting aan. Varend, fietsend of lopend kun je deze locaties opzoeken.

Bij interesse bel/ sms: 0653226525 of mail: gbusser@xs4all.nl


Met een serie zomertentoonstellingen vier ik op vriendschappelijke basis 50 jaar
schilderen in het Noorden, waarvan 30 jaar op de Waddenzee.
Het plezier van het schilderen en het op deze manier onaantastbaar behouden
van de waarden van het gebied.
Geurt Busser

Zomertentoonstellingen 2016[PDF]

Pieterburen, Zeehondencentrum, Hoofdstraat 94a – Lauwersmeer en Wad
Lauwersoog, Schiermonnikoog, Havenkantoren Wagenborg en veerboot m.s. Rottum – Lauwersmeer en Wad
Garnwerd, Café Hammingh, Hunzeweg 32 – Reitdiep
Noordpolderzijl, ’t Zielhoes – Haven en Groninger Wad

VERDER WERK TE ZIEN IN:
Groningen, Kunsthandel en Lijstenmakerij Ongering, Oude Kijk in ’t Jatstraat 37 – Hoogeland e.a. werk
Groningen, Richards Kunst in Lijsten, Noorderhaven 61 – Groot aquarel van 9-12-15, Zonsopkomst Wierumerwad
Winsum, De Gouden Karper, Hoofdstraat W5 – Het Hoogeland
Lauwersoog, Schierzicht, Haven 8a – Anjum, mist
Lauwersoog, Visserij Coöperatie, Haven 16 – Wad
Lauwersoog, ’t Ailand, Haven 49a – Wad
Schiermonnikoog, Hotel van der Werff, Reeweg 2- Eiland en Wad

Vanaf 26 maart tot september open op normale café-, winkel-, vaar- en werktijden.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .